Mount Rushmore and Crazy Horse Memorial - Reisverslag uit Rapid City, Verenigde Staten van Clinge - WaarBenJij.nu Mount Rushmore and Crazy Horse Memorial - Reisverslag uit Rapid City, Verenigde Staten van Clinge - WaarBenJij.nu

Mount Rushmore and Crazy Horse Memorial

12 September 2012 | Verenigde Staten, Rapid City

Toevallig is het 911 als we naar de attractie van South Dakota en wellicht van de gehele USA gaan. Mount Rushmore. Hier in de Black Hills hebben ze in 12 jaar 4 presidentshoofden uitgekapt in Mount Rushmore.
George Washington, Thomas Jefferson, Abraham Lincon and Theodore Roosenfelt. De zogenaamde Founding Fathers van de Nation.
Dit National Monument is voor de amerikanen het symbool van Freedom and Democratie.Dit is het hele jaar open en volgens ons is het er ook altijd druk.
Als je deze beeldhouwwerken voor het eerst ziet opdoemen boven in deze berg ben je toch wel ff stil. Wat een klus. Je kunt hier een rondje 33,3 maken en er wordt per president uitgelegd, waarom ze hem hebben vereeuwigd. Maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Als je binnenkomt loop je door een gallerij van alle vlaggen van alle staten van de USA en het is grappig om te zien, dat elke amerikaan onmiddellijk op zoek gaat naar de vlag van zijn State.Je kunt hier hele stukken over schrijven en honderden fotos van maken, maar je moet dit gewoon zien en voelen. M.a.w. je kunt dit niet uitleggen.
Een paar kilometer verder zijn ze al zo'n 40 jaar bezig met het grootste beeldhouwwerk ter wereld. Het Crazy Horse Memorial. Je zit hier in de buurt van Custer en Wounded Knee. Er heeft zich hier in het verleden een enorme tragedie afgespeeld wat betreft the american indians. En het houdt blijkbaar niet op, want het Wounded Knee Museum, welke we wilden gaan bezoeken, is vorige week tot de grond toe afgebrand.
Als compensatie voor het leed en om de grote indiase leiders te eren heeft men besloten dit Crazy Horse Beeld te gaan maken.
Momenteel is alleen het gezicht klaar, dus het gaat nog wel ettelijke jaren duren voor ze dit af hebben. Deze plek heeft iets van treurnis in de lucht hangen. Na het bezoeken van deze 2 giants bezoeken we een klein mijnwerkersstadje Keystone. Dit stadje heeft een historisch centrum inclusief de goudmijn uit de tijd van de Gold Rush. In een antiek winkeltje kopen we (jawel) een paar echte eagle veren bewerkt met indiase kralen.
Deze kunnen straks in Biddinghuizen kunnen worden bewonderd onder verplichte Oehs en AAhs.